לא ניתן לייצר את האיכות של "מקורות"  בדרך אחרת. אתה חייב להאמין בזה. אתה חייב להיות מצוין בזה. אתה חייב לאהוב את זה.

מנהלת מערך תקשורת, הסברה ודוברות - רות רנרט

דבר הדוברות

השנה ציינו בגאווה רבה 80 שנים לחברה שלנו – "מקורות"– חברת המים הלאומית של ישראל. הרבה גאווה ישראלית באה לידי ביטוי באירוע החגיגי, בו נפגשו מצוינות עם ציונות, כשבמרכז המרכיב המשמעותי ביותר של חיינו – מים.

 

נהוג לחשוב שנוכחות מים בחיינו היא מובנת מאליה. זה לא מפתיע לאור העובדה שהמפגש שלנו עם המים התחיל עוד לפני שנולדנו בבטן אימנו, אבל עד היום המים עוטפים אותנו : כשצמאים -  שותים, כשנוטעים –משקים, שמלוכלך - שוטפים.
מים מלווים אותנו בחקלאות, בתעשייה, בהנאות, מים הם החיים.
אנחנו ב"מקורות" יודעים שמים הם לא מובן מאליו. מאחורי הפשטות הקיומית של זרימת מים נגישים בכל רחבי הארץ, עומדת מערכת מיומנת, מקצוענית, מורכבת, עם היסטוריה אדירה ומעוררת השתאות, עם חזון קדימה ועובדים מסורים שעושים הכול כדי שמדינה שלמה  תרווה את צימאונה.
לאירוע שלנו קראנו "הוקרה 80" ולא בכדי... זוהי הוקרה לכל מי ש"מקורות" היא חלק מחייו ועשייתו, הוקרה למייסדים, הוקרה ל 80 שנות מים ישראל, הוקרה לעובדים, למפתחים, למצטיינים ולכל מי שעשייה למען מדינה ירוקה יותר- בליבו.


באירוע הוקרנו את ההיסטוריה, הכרזנו על מצטייני שנת ה-80, הענקנו את אות מקורות לוותיקים, שרנו, התרגשנו והתמלאנו גאווה.
הסיפור של 'מקורות' שזור כחוט השני בסיפורה של המדינה, סיפורה של התיישבות ובניית ערים, תרומה משמעותית בהגשמת החזון הציוני והפיכתו למציאות.
מפעלי המים האדירים שהקימה 'מקורות' אפשרו ומאפשרים יום יום את החיים בישראל ונותנים בכל רגע מענה לכל המגזרים, בכל בית, בכל שדה חקלאי או מפעל תעשייתי.
כשאומרים - הפרחת השממה וצביעת ישראל בירוק – אומרים בעצם "מקורות".

 

"מקורות" – זה סיפור של חיים שלמים... סיפור של שליחות לאומית...זהו סיפור עם עבר אל עבר העתיד, זהו הסיפור של כולנו.
אמר דוד בן גוריון, ראש ממשלתה הראשון של מדינת ישראל - "היסטוריה לא כותבים, היסטוריה עושים."
וזה בדיוק מה שעושה 'מקורות'. כותבת במעשיה ויצירתה –את ההיסטוריה של כולנו.
כל דבר עצום מתחיל בחלום קטן. החלום הופך למחשבה, המחשבה למילים, המילים למעשים, המעשים -להגשמה.
מי שחלם, חשב, העז, והגשים –היו מייסדי "מקורות".


בין הבולטים ממייסדי מקורות היו שמחה בלאס, פנחס ספיר ולוי אשכול.
לוי אשכול אמר: "המים הוא הדופק -  ומרוץ הדמים של היישוב".
לפי דבריו של בלאס: "מפעל הירדן הוא חוט השדרה של מדינת ישראל".
ומבין הדברים שאמר ספיר :"מאז שנותיי הראשונות בארץ הייתה מקורות בבת עיני, כל מה שקשור לחברה זו -לחיוב או לשלילה- נוגע לי".
זוהי הרוח של המייסדים, ולא מפליא שזוהי הרוח שקיימת גם היום בין אנשי החברה.

מי שמחובר לעשייה ב"מקורות"  - ציונות ומצוינות מפעפעים בעורקיו.
לא ניתן לייצר את האיכות של "מקורות"  בדרך אחרת. אתה חייב להאמין בזה. אתה חייב להיות מצוין בזה. אתה חייב לאהוב את זה.
באירוע כיבדנו חמישים ושישה עובדים מצטיינים שבלטו בעשייתם במהלך השנה החולפת.


בנוסף, הוקרנו בגאווה את העובד המצטיין הארצי -  שהיווה דוגמא וסמל למצוינות ומסירות - באיכותם-  אילן מועדי, מחברת הבת – "שח"מ מקורות ביצוע".
לצד המצטיינים, ישנם אנשים נוספים שפועלים למען 'מקורות' מאחורי הקלעים... הם לא עובדי "מקורות" כיום, ולמרות זאת הם מחוברים בנבכי נשמתם ועשייתם לאהבה למים. הענקת "אות מקורות" הפכה למסורת בשנים האחרונות, והיא מבטאת את תודה והערכה אדירה על מסירותם ועל פועלם.
מקבלי "אות מקורות" השנה הם שני אנשים המייצרים חיבור מעורר השראה, האחד- סמל להיסטוריית 'מקורות', הרוח והחזון, והשני – סמל להגשמתו של החזון הזה.
את "אות מקורות" הראשון הענקנו השנה לזכרו של שמחה בלאס, אחד ממייסדיה המשמעותיים של "מקורות". שמחה בלאס היה המהנדס הראשון של "מקורות" וממייסדי החברה.

שמחה בלאס, כבן 40 עם היווסדה של "מקורות", נודע כבר אז כמחדש וכממציא.
ידו הייתה בכל עוד בטרם קום המדינה: בקידוחי המים הראשונים של "מקורות" בכפר חסידים, במפעל הקישון, בייבוש החולה, במפעל "קו השילוח" שהציל מצמא את תושבי ירושלים הנצורים במלחמת העצמאות, ועוד ועוד.
מר בלאס המשיך והטביע את חותמו על משק המים בישראל, גם לאחר סיום עבודתו ב"מקורות". הוא ייעץ לממשלת ישראל בתחום המים, ישב בראש הוועד לתכנון מפעל המים הארצי והקים את תה"ל בשנת 52.
כל טיפה מחייו הקדיש לטיפות החיים, המים, בישראל -  הוא אחד מעמודי התווך בהיסטוריה המפוארת של "מקורות".
באירוע חגיגי זה, במלאֹת 80 שנה ל"מקורות", הוקרנו את מפעלו  של מר שמחה בלאס והענקנו לבני משפחתו, שנכחו באירוע, את "אות מקורות" לזכרו.

 

 

בנוסף, הענקנו את ''אות מקורות" גם לד"ר אלכסנדר דומבה!
סיפורו של ד"ר אלכסנדר דומבה הינו סיפור של ציונות, מצוינות והגשמה.
ד"ר דומבה עלה לישראל מברית המועצות לשעבר בשנת 1973. חמש שנים מאוחר יותר, בהשראת אחיו, שעבד ב"מקורות" כמהנדס מכונות, הצטרף לחברת המים הלאומית ונקלט במחלקת הנדסת אספקת מים של חבל הנגב, לימים מרחב הדרום.
במשך קרוב ל-30 שנה, עד לפרישתו לגמלאות בשנת 2011, טיפס אלכסנדר במעלה התפקידים ההנדסיים עד לתפקיד מהנדס אספקת המים של המרחב.
מר דומבה בחר כדרך חיים ועבודה, לתרום מהמקצועיות ומהידע שלו להפרחת השממה. הוא יזם במשך כל תקופת עבודתו ב"מקורות" את קידום אספקת המים לאזורים המרוחקים, שבהם המים הזורמים מהברזים ממש לא מובנים מאליהם.
חותמו ניכר בהישגים מקצועיים וערכיים רבים להם הגיעה "מקורות" בנגב ובערבה, הישגים שסללו את הדרך לפריחת החיים בחבלי הארץ הצחיחים ולצביעת השדות בשלל גוונים ויבולים.
אלכסנדר אף היה שגריר גאה של "מקורות" מול לקוחותיה, רשויות מקומיות ומשרדי הממשלה. הוא הוסיף וביקש לטפח בקרב מהנדסים צעירים חשיבה יוצרת, מחוץ לקופסא, חתירה למצוינות וחשיבות העבודה המשותפת בצוות.
את הכול עשה בנועם הליכות ובצנעה.
בעשייה מקצועית ומחויבות, בצד חזון ומעוף.
במילוי המשימות הנדרשות ביומיום, אבל תמיד גם בהסתכלות קדימה, לעבר המחר.
ד"ר דומבה קידם פרויקטים על בסיס יומיומי במרץ ובכישרון, אך יחודו בקידום מפעלים עם חזון וראייה ארוכת טווח לטובת פיתוח משק המים. פעילותו הניבה לדוגמא את מאגרי הקצה למפעל השפד"ן, תוכניות פיקוד ובקרה,  מאגרי נתונים לחיסכון באנרגיה ולתפעול מערכות אספקת מים, כיסויי מאגרים לצמצום אידוי ולשיפור איכות המים, הקמת מערכות מדידה ועוד ועוד ועוד.
פעילותו רבת השנים התאפיינה בקשר חזק עם הצרכנים מתוך אמונה אמיתית בצורך הלאומי לפתח את הנגב. בחלוף השנים יצר ברית של עשייה עם ההתיישבות העובדת על גווניה ומנהיגיה, אשר נרתמו יחדיו לנושא. גישתו החברית והתנהלותו הצנועה אפשרו ומאפשרים לו, גם כיום, כמי שעושה את כול עבודתו בהתנדבות, לקבל תמיכה ליוזמות גם משרים בממשלה וחברי כנסת.
אלכסנדר, איש רחב אופקים, הרחיב את אופקיה של מקורות, אשר נותרה ביתו גם לאחר פרישתו לגמלאות.
גם כיום ממשיכים וזורמים המים בעורקיו של אלכסנדר, התורם מזמנו האישי ומעורב בהגדרת צורכי התכנון הכללי של הנגב והערבה, בניצול אנרגיה מתחדשת במתקני "מקורות" ובשמירה על  המורשת בתחום המים והכול בהתנדבות וללא כול תשלום.
שמונים שנה - הם תקופת חיים. שמונה עשורים של יצירה ולעיתים אף הפיכת הבלתי יאמן ליאמן! 

 


מים הם המשאב החשוב ביותר ביקום ובקיום, ומקורות מגשימה, מייצרת, ממנפת, מאפשרת מים לכולם, בכל רחבי הארץ ובכל מצב.
המים הם נכס. אבל מי שנמצא מאחורי המים, הוא הנכס האמיתי של מקורות, הלב הפועם של מקורות כבר שמונים שנה. אם המים הינם המשאב החשוב ביותר של הטבע, עובדי מקורות הם המשאב החשוב ביותר של הנשמה. בלי העשייה המסורה שלהם, היכולת להזיז הרים גם כשצריך, ולפעמים אף להזיז הרים הלכה למעשה, לא היינו יכולים לחגוג 80 שנות הצלחה מפוארת ומרגשת כזו.
האנשים של "מקורות", הם אנשים ש-מים בנשמתם וציונות בליבם, לצד הטכנולוגיה, הפיתוחים וההישגים - "מקורות" היא בראש ובראשונה אנשים שבליבם אהבה למים. אנחנו ממשיכים אל שמונים השנים הבאות, אל שיאים חדשים ואין סוף אהבה למים .
שמונים השנים החולפות היו מפוארות ומרגשות ולעולם ישמר ל'מקורות" המקום המכובד בין בוני הארץ. כולנו חדורים במוטיבציה וערכי השליחות והמסירות על מנת  אין ששמונים השנים הבאות יראו מצוין לפחות כמו אלו.

 
   
   
   
לתגובות, כתבו אלינו | שלח לחבר | הדפס |
Share |
למעלה